Archiv štítku: potraviny

Zdravý talíř

Pojem „zdravý talíř” vznikl před několika lety v USA (www.health.harvard.edu/staying-healthy/healthy-eating-plate). Jde o velmi praktickou pomůcku, která jednoduše demonstruje zdravé stravování. Stačí si představit větší talíř, na který v duchu naskládáme všechno, co se chystáme za den sníst. Pokud se chceme stravovat zdravě, výsledek by měl být následující: Pokračování textu Zdravý talíř

Jaká onemocnění jsou spojena s podváhou?

Nízká váha nebo skokový úbytek váhy, obzvláště ve spojení s dalšími příznaky, jsou projevem nemoci. Podváha či úbytek váhy je spíše jejím důsledkem nebo projevem než její příčinou. Pokud máte diagnostikované nějaké chronické onemocnění, pokles váhy může být známkou jeho zhoršení.
Pokračování textu Jaká onemocnění jsou spojena s podváhou?

Maso ve výživě

Člověk je od přírody všežravec, a proto je maso nedílnou složkou vyváženého jídelníčku. Pokud nepatříte mezi vegetariány či vegany, nemusíte hledat alternativy a můžete si ho dopřát téměř každý den. Dobré je však vědět, jaké je pro častou konzumaci ideální a také jak ho vhodně upravit. Kromě samotného masa jsou velmi oblíbené uzeniny a mezi nimi je potřeba vybírat ještě pečlivěji.
Pokračování textu Maso ve výživě

Mléko a mléčné výrobky patří ke zdravému přibírání

Mléčné výroby jsou kvalitním zdrojem bílkovin. Jejich dostatečné množství v jídelníčku je důležité u lidí, kteří chtějí přibrat, zhubnout i udržet svou váhu, jelikož právě bílkoviny pomáhají budovat a zachovat svalovou hmotu. Mléko dále obsahuje vápník, hořčík, železo, jód, vitamín D a další prospěšné látky.
Pokračování textu Mléko a mléčné výrobky patří ke zdravému přibírání

Chalva – zdravá pochoutka, která dodá energii

Také rádi mlsáte a pak si to vyčítáte? Existují pochoutky, které našemu zdraví nijak neuškodí, ba naopak a dodají vám potřebnou energii. Všichni moc dobře známe oblíbený turecký med. O něco méně známá je u nás chalva. Jde o delikatesu podobnou tureckému medu. Je velice výživná, protože obsahuje sacharidy, rostlinné tuky i bílkoviny. Tedy přesně to, co naše tělo potřebuje pro nabírání váhy. A navíc chutná nejen dospělým, ale také dětem.
Pokračování textu Chalva – zdravá pochoutka, která dodá energii

Luštěniny, kvalitní zdroj sacharidů a bílkovin

S luštěninami se na talíři nejčastěji setkáte ve formě příloh. Běžně se přidávají také do polévek nebo do salátů. Jedí se jako uvařené nebo i syrové a naklíčené. Velké oblibě se těší především mezi vegany a vegetariány, kteří je často konzumují jako hlavní chod. V porovnání s obilovinami luštěniny obsahují nejen samotné sacharidy, ale jsou v nich ve větším množství zastoupeny také kvalitní rostlinné bílkoviny. Jestliže chcete zdravě přibrat, luštěniny vám určitě doporučujeme zařadit do jídelníčku.
Pokračování textu Luštěniny, kvalitní zdroj sacharidů a bílkovin

Semínka – zdravé zobání pro přibírání

Semínka přestavují zajímavou alternativu k ořechům. Pokud už vás oříšky omrzely nebo jenom hledáte jiný zdroj kvalitních nenasycených mastných kyselin, tak můžete začít zobat. Semena jsou bohatá na vlákninu, vitamíny a minerály. Dají se jíst nejen syrová, ale i tepelně upravená. Běžně se využívají také k výrobě rostlinných olejů.
Pokračování textu Semínka – zdravé zobání pro přibírání