Obiloviny – výborný zdroj energie

Obiloviny, označované též jako cereálie, jsou základní složkou lidské potravy již po staletí. Ačkoliv některé moderní výživové směry doporučují obiloviny ve stravě omezit, stále představují základ výživové pyramidy. Naše tělo je vnímá jako komplexní zdroj sacharidů a čerpá z nich většinu energie.

Sacharidy by měly být v našem jídelníčku zastoupeny přibližně 50 až 55 % a jenom minimum z nich by měly tvořit jednoduché cukry. Ty složité právě v podobě obilovin jsou velmi důležité, a to ať už přibíráte nebo hubnete.

Základní druhy obilovin

Obilniny se pěstují v mnoha druzích. Nemusíte se omezovat pouze na pšenici a rýži. Pšenice je v české kuchyni obzvlášť oblíbená, jelikož se z ní vyrábí mouka. Než abyste jedli pečivo z bílé mouky, je lepší zvolit mouku celozrnnou, která obsahuje vyšší množství vlákniny. Obecně celozrnné obiloviny přispívají k čištění tlustého střeva a podílejí se na tvorbě vhodné mikroflóry v trávící soustavě. Dále prodlužují pocit sytosti a snižují hladinu tuků v krvi.

Z dalších obilovin můžeme jmenovat například oves, žito, ječmen, pohanku nebo jáhly. Obiloviny sice lze ze stravy zcela vyloučit, doporučuje se však jejich nahrazení obdobnými potravinami. Vynikajícím zdrojem sacharidů jsou také na škrob bohaté brambory nebo luštěniny.

Obiloviny však neobsahují pouze sacharidy, ale také vlákninu, minerály a některé stopové prvky. Jelikož naše strava by měla být pestrá, zbytečně byste se o ně ochuzovali. Jejich vyřazení se dá pochopit pouze u lidí, kteří trpí potravinou alergií. Dnes je poměrně rozšířená například celiakie (nesnášenlivost lepku). Dají se však zakoupit i obiloviny bezlepkové – pohanka, jáhly nebo rýže.

Jezte obiloviny, když potřebujete přibrat

Pokud chcete přibrat, tak konzumaci dostatečného množství obilovin určitě doporučujeme. Ráno si je můžete dopřát v podobě ovesné kaše nebo čerstvého pečiva. K obědu zvolit těstoviny a večer zařadit opět pečivo nebo třeba rýži. Příjmem sacharidů během celého dne si zajistíte dostatek energie, potlačíte únavu, výkyvy nálad či chutě na sladké.