Maso ve výživě

Člověk je od přírody všežravec, a proto je maso nedílnou složkou vyváženého jídelníčku. Pokud nepatříte mezi vegetariány či vegany, nemusíte hledat alternativy a můžete si ho dopřát téměř každý den. Dobré je však vědět, jaké je pro častou konzumaci ideální a také jak ho vhodně upravit. Kromě samotného masa jsou velmi oblíbené uzeniny a mezi nimi je potřeba vybírat ještě pečlivěji.

Přednost má drůbeží maso a ryby

Ať už přibíráte, hubnete nebo pouze udržujete svou hmotnost, měli byste do jídelníčku zařadit především libové maso. To tučné obsahuje nasycené mastné kyseliny, jejichž nadměrný příjem vede ke vzniku celé řady zdravotních problémů. Libové maso je plnohodnotným zdrojem bílkovin, některých vitamínů, minerálů a stopových prvků (obsahuje například vitamíny A, D nebo B).

Druhy masa vám určitě doporučujeme střídat. Vhodné je libové drůbeží maso bez kůže (kuřecí, krůtí), vepřové, hovězí nebo jehněčí. U červeného masa je nutné počítat s větším obsahem tuku – dopřejte si ho tedy menší porci a rozhodně ho nejezte každý den.

Velmi vhodné je též telecí nebo králičí maso. Jako občasné zpestření jídelníčku se hodí i vnitřnosti. Alespoň jednou týdně by se na vašem talíři měla objevit ryba, ať už mořská nebo sladkovodní. Jelikož ryby obsahují kvalitní nenasycené mastné kyseliny, tak zde se nemusíte vyhýbat ani tučnějším druhům.

Pozor na uzeniny

Problematická je konzumace uzenin, které mnozí lidé jedí i několikrát denně. Při výběru uzenin je vhodné pohlídat si obsah tuku (čím nižší, tím lepší) a také obsah rychlících solí a konzervačních látek, jelikož představují zátěž pro organismus. Párky, klobásy nebo suché salámy byste tedy měli konzumovat opravdu jen sporadicky.

Při výběru masa vždy upřednostněte kvalitu. Je určitě lepší vybrat si maso v dobrém řeznictví než kupovat balené v supermarketu. U masa a uzenin vždy kontrolujte původ, složení, obsah tuku a samozřejmě i datum spotřeby. Na talíři porci masa (bílkovin) doplňte vhodnými sacharidy – rýží, těstovinami, bramborami nebo třeba pečivem a samozřejmě i zeleninou.