Sacharidy příklady potravin na vařečkách

Sacharidy to nejsou jenom cukry

Právě sacharidy jsou nejdiskutovanější živinou v našem jídelníčku, jelikož množství, které jich musíte přijmout, abyste přibírali, je velice variabilní. Vedle bílkovin a tuků jsou nedílnou součástí každodenní stravy a nelze je z ní vyloučit. Uvažuje se o nich jako o přímém zdroji energie a nesprávně bývají označovány za cukry, byť cukry jsou jenom jejich typem.

Základní dělení sacharidů

Sacharidy nejčastěji dělíme na jednoduché cukry (monosacharidy a oligosacharidy) a komplexní neboli polysacharidy. Do těch jednoduchých patří sacharóza a fruktóza. Zatímco sacharóza se vyskytuje v běžném řepném cukru, tak fruktózu nalezneme v ovoci. I když se snažíte přibrat, příjem jednoduchých cukrů by měl představovat pouze 10 % z vaší energetické dávky (což je u dospělé průměrně pracující ženy přibližně 50 g cukru na den). S vysokým příjmem jednoduchých cukrů se pojí různé zdravotní problémy.

Z oblasti jednoduchých sacharidů vybírejte především ovoce, které kromě cukru obsahuje také vitamíny nebo vlákninu. Ještě vhodnější než ovoce je z tohoto pohledu zelenina – patří sice mezi zdroje sacharidů, cukrů však obsahuje opravdu minimum.

Zdravě přibrat vám pomohou komplexní sacharidy

Potraviny s polysacharidy reprezentuje pšenice, rýže, oves, brambory nebo luštěniny a samozřejmě i produkty z těchto surovin vyrobené (tedy například pečivo, knedlíky nebo těstoviny). Komplexní sacharidy mají nižší glykemický index, což znamená, že jejich trávení probíhá pomaleji a tedy příznivěji působí na hladinu krevního cukru. Strava s vysokým zastoupením komplexních sacharidů často bývá bohatá na vlákninu. Ta má pozitivní účinky na střevní mikroflóru.

Kolik sacharidů denně přijmout

Otázku denního příjmu sacharidů je složité zodpovědět. Záleží totiž na každém jedinci, jak rychlý má metabolismus a jak hodně je během dne aktivní. Obecně by sacharidy měly být ve stravě zastoupeny v rozmezí od 40 do 60 % – pak už záleží pouze na tom, zda hubnete, přibíráte nebo udržujete konstantní váhu. Jestliže chcete přibrat, navyšte si porci komplexních sacharidů. Rozhodně ale zbytečně nenavyšujte příjem těch jednoduchých nad doporučenou denní dávku.

Napsat komentář